Κατασχέθηκαν Ι.Χ. με πινακίδες Bουλγαρίας
Τζιπ, σπορ αυτοκίνητα, μεγάλου κυβισμού και ιπποδύναμης, λιμουζίνες, με πλούσια αξεσουάρ και εξοπλισμό, σκάνε μύτη εν μέσω οικονομικής κρίσης στο κέντρο του Βόλου και κόβουν βόλτες αδιακρίτως...
Σε αιφνιδιαστικούς ελέγχους το τελευταίο εξάμηνο τελωνειακοί υπάλληλοι εντόπισαν τουλάχιστον 100 τέτοια αυτοκίνητα, με ...ξένες πινακίδες και ιδιοκτήτες, κατοίκους ...περιέργως εξωτερικού, ειδικά της γειτονικής Βουλγαρία, που κίνησαν υποψίες για έλεγχο, καθώς ζουν και εργάζονται μόνιμα στο Βόλο.
Η αγάπη για τα ..καλά αυτοκίνητα στον 5ο χρόνο της οικονομικής κρίσης φαίνεται ότι για ένα σημαντικό μέρος των οδηγών βρήκε διέξοδο η οποία όμως αποδείχθηκε ...παγίδα. Τα υπέρογκα τέλη, ο δυσβάσταχτος φόρος πολυτελείας, το τσουχτερό τεκμήριο διαβίωσης σε συνδυασμό με τα πάγια έξοδα συντήρησης αλλά και κίνησης των οχημάτων δημιουργούν ένα εχθρικό περιβάλλον για την επιβίωση του αυτοκίνητου στην Ελλάδα και οδηγούν τους λάτρεις των τεσσάρων τροχών σε χώρες της Ε.Ε. και ειδικά στη Βουλγαρία με όποιο κόστος.
Το ύψος ενός προστίμου για αποφυγή φορολόγησης μπορεί να φτάνει και τις 15.000 ευρώ, ενώ το αυτοκίνητο δεσμεύεται. Η δε κυκλοφορία του οχήματος στο Βόλο εφόσον αυτό είναι δηλωμένο στο Εξωτερικό, μπορεί να δικαιολογηθεί στο εσωτερικό για έξι μήνες τον πρώτο χρόνο της αγοράς, για τρεις μήνες το δεύτερο χρόνο, για έναν μήνα τον τρίτο χρόνο κ.ο.κ. Οι συγκεκριμένοι ιδιοκτήτες τα κυκλοφορούσαν στο Βόλο παρανόμως ολόκληρη τη χρονιά.
Ο αντίκτυπος στην τοπική αγορά αυτοκινήτου είναι οδυνηρός. Ολόκληρη αλυσίδα επαγγελματιών που περιλαμβάνει αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, μάντρες μεταχειρισμένων, εταιρείες ανταλλακτικών, συνεργεία είδαν τον τζίρο τους -κατά τη διάρκεια της κρίσης- να μειώνεται κατά 50-80% ανάλογα με το αντικείμενο. Οι επιχειρήσεις απώλεσαν κεφάλαια εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ και χρεώθηκαν.
Από τις οχτώ αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, όπως λέει ο ιδιοκτήτης μάντρας μεταχειρισμένων Δημήτρης Δροσινός έμειναν τέσσερις και από τις 33 μάντρες μόλις δεκαπέντε! Το κράτος απώλεσε έσοδα εκατομμυρίων ίσως και δισεκατομμυρίων ευρώ, η αγορά έχασε αμέτρητες θέσεις εργασίας.
Επιχειρήσεις φαντάσματα
Οι επιχειρήσεις που είχαν στήσει Βολιώτες στο εξωτερικό σε τουλάχιστον δεκαπέντε περιπτώσεις αποδείχτηκαν φαντάσματα, καθώς ίσχυαν μόνο στα χαρτιά. Οι τελωνειακοί υπάλληλοι έψαξαν και δεν βρήκαν κανένα κύκλο εργασιών. Οι έλεγχοι, οι οποίοι σε ορισμένες περιπτώσεις έγιναν μετά από καταγγελία, απέδειξαν με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο τους ισχυρούς δεσμούς με το Βόλο, με διπλή επαγγελματική δραστηριότητα και αδιατάρακτους τζίρους.
Ιδιοκτήτες αυτοκινήτων κάτοικοι εξωτερικού υπόκεινται σε ένα τελείως διαφορετικό καθεστώς, το οποίο απ' ότι φαίνεται σε σχέση με τα ισχύοντα στην Ελλάδα συνιστά φορολογικό παράδεισο. Στη Βουλγαρία τα τέλη κυκλοφορίας ανέρχονται μόλις στα 75-100 ευρώ όταν στην Ελλάδα φτάνουν και ξεπερνούν τα 600 ευρώ. Στη Γερμανία που επέμεινε στη φορολόγηση του αυτοκινήτου στην Ελλάδα, τα τέλη κυκλοφορίας για μία BMV 2.000 κυβικών είναι μόλις 146 ευρώ!
Στις περισσότερες από τις περιπτώσεις, οι παραβάτες διέγραψαν το αυτοκίνητό τους από τους καταλόγους της χώρας και το ταξινόμησαν στο εξωτερικό.
Η ψευδής όμως επί της ουσίας εγγραφή στο εξωτερικό με πρόσχημα τη δήθεν διαμονή και επαγγελματική δραστηριοποίηση συνιστά παράβαση για φοροδιαφυγή.
Κάποιοι άλλοι απευθύνθηκαν κατευθείαν για αγορά αυτοκινήτων στη Βουλγαρία και άλλες χώρες της Ε.Ε. και στη συνέχεια επωφελήθηκαν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του ξένου φορολογικού καθεστώτος ή έτσι πίστευαν μέχρι που τους ...τσίμπησαν οι τελωνειακοί του Βόλου.
Και στις δύο περιπτώσεις εκτιμάται ότι επιδίωξη των παραβατών δεν ήταν η αποφυγή τελών και δασμών στις τελωνειακές αρχές αλλά των δυσβάσταχτων φόρων.
Τσουχτερά πρόστιμα
Η δήλωση ψευδών στοιχείων για αποφυγή φορολογίας επισύρει τσουχτερά πρόστιμα. Ανάλογα με το αυτοκίνητο, τον κυβισμό του, τη δύναμη σε ίππους τα πρόστιμα από το Τελωνείο Βόλου ξεκινούν από 700 ευρώ και μπορεί να φτάσουν και τις 15.000 ευρώ. Τα δε αυτοκίνητα κατάσχονται για όσο καιρό διαρκέσει η έρευνα. Αν αποδειχτεί ότι οι ελεγχόμενοι δεν είναι παραβάτες, τα Ι.Χ. επιστρέφονται, όμως το γεγονός αυτό χαρακτηρίζεται ...σπάνιο.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΥ, το Τελωνείο Βόλου συνεχίζει τους ελέγχους. Οι έρευνες είναι χρονοβόρες, καθώς μετά την προσκόμιση των στοιχείων οι τελωνειακοί υπάλληλοι προχωρούν στη διασταύρωση και χρειάζονται πληροφορίες όχι μόνο από το εσωτερικό αλλά και το εξωτερικό.
Επιπλέον, στον κατάλογο με τα υπό εξέταση αυτοκίνητα συνεχώς προστίθενται νέοι εν δυνάμει παραβάτες. Οι εφοριακοί υπάλληλοι στήνουν μπλόκα ανά τακτά χρονιά διαστήματα.
Πάντως, η βαριά φορολογία στα Ι.Χ. στην Ελλάδα σε συνδυασμό με τη μείωση των μισθών και το γενικότερο αντίκτυπο της οικονομικής κρίσης οδήγησε πολλούς οδηγούς να καταθέσουν πινακίδες ακόμη και να πωλήσουν τα αυτοκίνητά τους τα πρώτα χρόνια της οικονομικής κρίσης λόγω οικονομικής αδυναμίας. Σήμερα κάποιοι που τα κατάφεραν, κυκλοφορούν τα αποκαλούμενα «κουτιά».
Η κρίση μεταφέρθηκε στο σύνολο της αγοράς των αυτοκινήτων με τις αντιπροσωπείες να μετρούν συντριπτικές απώλειες στους τζίρους τους. Η οικονομική δύναμη των καταναλωτών μειώθηκε τόσο ώστε να καταγράψει βουτιά στις πωλήσεις η οποία βαίνει μειωμένη. Ολοένα και πιο πολλά αυτοκίνητα πωλούνται για μερικές χιλιάδες ευρώ, ενώ το κόστος τους σε καιρούς ευημερίας ήταν πολλαπλάσιο.